En el preàmbul de la llei 9/2017 s’estableix que el sistema legal de contractació pública ha de fomentar la contractació pública com a instrument per implementar les polítiques tant europees com a nacionals en matèria social, mediambiental, d’innovació i desenvolupament, de promoció de les PIMES, i de defensa de la competència. Totes aquestes qüestions es constitueixen com a veritables objectius de la Llei, perseguint-se en tot moment l’eficiència en la despesa pública i el respecte als principis d’igualtat de tracte, no discriminació, transparència, proporcionalitat i integritat.
Paral·lelament, en l’article 1 de la mateixa llei, s’estableix que en tota contractació pública s’incorporaran de manera transversal i preceptiva criteris socials i mediambientals sempre que guardi relació amb l’objecte del contracte, a la convicció que la seva inclusió proporciona una millor relació qualitat-preu en la prestació contractual, així com una major i millor eficiència en la utilització dels fons públics. Igualment, es facilitarà l’accés a la contractació pública de les petites i mitjanes empreses, així com de les empreses d’economia social.
En l’article 100 es defineix que en el moment d’elaborar-ho, els òrgans de contractació tindran cura que el pressupost base de licitació sigui adequat als preus del mercat. A aquest efecte, el pressupost base de licitació es desglossarà indicant al plec de clàusules administratives particulars o document regulador de la licitació els costos directes i indirectes i altres eventuals despeses calculades per a la seva determinació. Als contractes en què el cost dels salaris de les persones empleades per a la seva execució formin part del preu total del contracte, el pressupost base de licitació indicarà de forma desglossada i amb desagregació de gènere i categoria professional els costos salarials estimats a partir del conveni laboral de referència.